Ugljična vlakna su pet puta jača od čelika i imaju tek dio njegove težine, a koriste se u proizvodnji svega od teniskih reketa do palica za golf, bicikla i lopatica vjetroturbina do putničkih zrakoplova i trkaćih automobila Formule 1.
Postoji samo jedan bitan problem što se ugljična vlakna proizvode iz nafte i drugih skupocjenih sastojaka, zbog čega je krajnji proizvod izuzetno skup.
To bi se moglo promijeniti zahvaljujući znanstvenicima koji su omogućili tehnologiju proizvodnje ugljična vlakna iz biljaka umjesto iz nafte, što bi opet smanjilo troškove proizvodnje i materijal bi bio dostupniji za širu uporabu.
Ugljična vlakna proizvode se iz kemikalije akrilonitril. Trenutno proizvođači proizvode akrilonitril iz nafte, amonijaka, kisika i skupog katalizatora. Proces proizvodi mnogo topline i toksični nusprodukt. I, zato što je akrilonitril proizveden iz nafte, cijena ugljičnih vlakana raste i pada s cijenom nafte.
“Cijene akrilonitrila su svjedočile velikim fluktuacijama u prošlosti, što je zauzvrat dovelo do nižih stopa usvajanja ugljičnih vlakana za proizvodnju automobila i zrakoplova manje težine”, rekao je Gregg Beckham, voditelj skupine pri Nacionalnom laboratoriju za obnovljivu energiju i suautor nedavnog rada koji detaljno opisuje ovo istraživanje. “Ako stabilizirate cijenu akrilonitrila osiguravajući novu sirovinu za proizvodnju akrilonitrila, mogli bismo proizvesti ugljična vlakna jeftinije.”
Beckham i tim istraživača iz Nacionalnog laboratorija za obnovljivu energiju razvili su novi proces za proizvodnju akrilonitrila koji koristi biljke, točnije dijelove koje ljudi ne mogu jesti, kao što su kukuruzne stabljike i pšenična slama. Znanstvenici su razbili ove materijale u šećere koji su pretvoreni u kiselinu i kombinirani s jeftinim katalizatorom kako bi se proizveo akrilonitril. Proces nije generirao višak topline ni toksične nusprodukte.
Znanstvenici vjeruju da bi se proces na bazi biljaka mogao povećati u obujmu i koristiti u proizvodnji. Istraživači sada surađuju s nekoliko tvrtki kako bi proizveli velike količine akrilonitrila koji će se pretvoriti u ugljična vlakna i testirati za uporabu u automobilima. Time što su ugljična vlakna jeftinija, znanstvenici mogu pomoći dugoročno uštedjeti novac vlasnicima automobila. Automobili izrađeni od ugljičnih vlakana su lakši od onih izrađenih od čelika. Kao rezultat, oni trebaju manje goriva za pokrivanje iste udaljenosti pa pomažu vozačima uštedjeti na plinu ali i smanjiti utjecaje zagađenja ugljikom koje zagrijava naš planet.
poslovni-global.ba