IATA: Zračni promet dosegao 99 posto razine iz 2019. godine

Svijet vijesti

Međunarodno udruženje zračnog prometa (IATA) koje predstavlja oko 300 zračnih prijevoznika u svijetu, koji ostvaruju oko 94 posto ukupnih redovnih letova u međunarodnom zračnom prometu, objavilo je podatke za studeni 2023. godine koji pokazuju da je potražnja za zračnim prijevozom premašila 99 posto razine iz 2019. godine.

Ukupan promet u studenom 2023. (mjeren prihodovanim putničkim kilometrima ili RPK) porastao je 29,7 posto u usporedbi sa studenim 2022. Globalno, promet je sada na 99,1 posto razine iz studenog 2019.

Međunarodni promet porastao je 26,4 posto u odnosu na studeni 2022. Azijsko-pacifička regija nastavila je bilježiti najjače rezultate u odnosu na prošlu godinu (+63,8 posto), a sve regije pokazuju poboljšanje u usporedbi s prethodnom godinom. Međunarodni RPK-ovi za studeni 2023. dosegli su 94,5 posto razina iz studenog 2019.

Domaći promet za studeni 2023. veći je za 34,8 posto u odnosu na studeni 2022. Ukupan domaći promet za studeni 2023. bio je 6,7 posto viši od razine iz studenog 2019. Rast je bio posebno snažan u Kini (+272 posto) jer se oporavila od ograničenja putovanja uzrokovanih COVID-om koja su još bila na snazi ​​prije godinu dana. Domaća putovanja u SAD-u, zahvaljujući snažnoj potražnji za blagdane Dana zahvalnosti, dosegla su novu najvišu razinu, povećavši se za +9,1 posto u odnosu na studeni 2019.

“Sve smo bliže premašivanju vrhunske godine 2019. za zračna putovanja. Ekonomski vjetrovi ne sprječavaju ljude da se popnu u nebo. Međunarodna putovanja i dalje su 5,5 posto ispod razine prije pandemije, no taj se jaz brzo smanjuje. A domaća su tržišta kontinuirano iznad svojih razina prije pandemije od travnja”, rekao je Willie Walsh, glavni direktor IATA-e.

Azijsko-pacifički zračni prijevoznici zabilježili su rast prometa od 63,8 posto u studenom u usporedbi sa studenim 2022., što je bila najveća godišnja stopa među regijama. Kapacitet je porastao za 58,0 posto, a faktor opterećenja za 2,9 postotnih bodova na 82,6 posto.

Promet europskih prijevoznika u studenom porastao je 14,8 posto u odnosu na studeni 2022. Kapacitet je porastao 15,2 posto, a faktor popunjenosti pao je 0,3 postotna boda na 83,3 posto.

Bliskoistočni zračni prijevoznici zabilježili su porast prometa od 18,6 posto u studenom u usporedbi sa studenim 2022. Kapacitet u studenom porastao je za 19,0 posto u odnosu na isto razdoblje prošle godine, a faktor popunjenosti pao je za 0,2 postotna boda na 77,4 posto.

Sjevernoamerički prijevoznici zabilježili su porast prometa od 14,3 posto u studenom u odnosu na razdoblje 2022. Kapacitet je povećan za 16,3 posto, a faktor opterećenja pao je za 1,4 postotna boda na 80,0 posto.

Promet latinoameričkih zračnih prijevoznika u studenom porastao je 20,0 posto u usporedbi s istim mjesecom 2022. Kapacitet u studenom porastao je 17,7 posto, a faktor popunjenosti povećao se 1,7 postotnih bodova na 84,9 posto, što je najviše u bilo kojoj regiji.

Afrički zračni prijevoznici imali su porast RPK-ova za studeni od 22,1 posto u odnosu na godinu prije. Kapacitet u studenom 2023. porastao je za 29,6 posto, a faktor opterećenja pao je za 4,3 postotna boda na 69,7 posto, što je najniži među regijama.

“Brzi oporavak zrakoplovstva od COVID-a pokazuje koliko je letenje važno za ljude i tvrtke. Paralelno s oporavkom zrakoplovstva, vlade su prepoznale hitnost prijelaza s mlaznog goriva na održivo zrakoplovno gorivo (SAF) za dekarbonizaciju zrakoplovstva. Na Trećoj konferenciji o alternativnim gorivima u zrakoplovstvu (CAAF/3) u studenom vlade su se složile da bismo trebali vidjeti 5 posto uštede ugljika do 2030. od SAF-a. To je nastavljeno na konferenciji COP28 u prosincu gdje su se vlade složile da nam je potreban opsežan prijelaz s fosilnih goriva kako bismo izbjegli najgore učinke klimatskih promjena. Zračne tvrtke ne trebaju uvjeravanje. Složili su se postići nultu neto emisiju ugljika do 2050. godine i svaka kap SAF-a ikada napravljena u tom naporu kupljena je i iskorištena. Jednostavno se ne proizvodi dovoljno SAF-a. Stoga očekujemo da će 2024. biti godina u kojoj će vlade slijediti vlastite deklaracije i konačno donijeti sveobuhvatne političke mjere za poticanje brzog povećanja proizvodnje SAF-a,” rekao je Walsh.

poslovni-global.ba/Foto:Zoran Ćubela

Odgovori