Svjetski i Europski tjedan novca obilježavaju se do 23. ožujka s ciljem razvoja financijske pismenosti, radi poboljšanja upravljanja svojim financijama, pod sloganom “Razmisli prije nego što djeluješ, pametan novac sutra”.
Razvoj digitalnih financija i način na koji potrošači stupaju u interakciju s financijskim uslugama na društvenim mrežama, od pojave “finfluencera” do sve veće upotrebe umjetne inteligencije, može svima, a posebno mladima, otežati prepoznavanje pouzdanih informacija i savjeta.
Emocije i predrasude u ponašanju, kao što je mentalitet krda, mogu dovesti do loših financijskih odluka, osobito pod pritiskom vršnjaka ili utjecajem društvenih medija. Ključno je da mladi ljudi razviju dobre vještine upravljanja novcem, prepoznaju emocionalne okidače i razviju kritički pogled na izvore informacija.
Jačanje financijske pismenosti može pomoći mladim ljudima da se bolje snalaze na financijskim tržištima, odupru se iskušenjima i uoče pristrane savjete, što u konačnici vodi do pametnijih financijskih odluka.
Financijska pismenost odnosi se na znanje, vještine i stavove koji nam omogućuju donošenje dobrih financijskih odluka.
Mnogi ljudi financije prvenstveno povezuju s matematikom. Nedvojbeno je važna za razumijevanje financija, ali ne govori o tome zašto ljudi često donose iracionalne odluke – psihologija nudi odgovore na takva pitanja. Psiholozi vjeruju da ćemo lakše izbjeći loše odluke ako razumijemo utjecaj faktora kao što su osobine ličnosti, emocije i pogrešni obrasci razmišljanja.
Ljudi koji vjeruju da svi događaji ovise o sreći i o drugima osobama bit će manje skloni učiti i razvijati vještine koje im mogu pomoći u postizanju ciljeva.
Optimistični ljudi više rade, više štede i skloniji su racionalnom ponašanju od onih izrazito optimističnih, čije je ponašanje prerizično i temeljeno na impulzivnim odlukama koje su rezultat brzog promišljanja, bez ikakvog truda. Takvo odlučivanje često je rezultat raznih predrasuda i pogrešaka u razmišljanju.
poslovni-global.ba