Sigurnost zračnog prometa u Bosni i Hercegovini ozbiljno je ugrožena, a četiri postojeće zračne luke uskoro bi mogle biti zatvorene zbog duga kojeg su napravile vlasti RS i koji odbijaju platiti očekujući da to umjesto njih učini BiH kao država.
Sindikat kontrolora leta u BiH oglasio se dramatičnom izjavom, upozorivši kako je na pomolu prava drama koja može imati reperkusije ne samo po BiH nego i po sigurnost međunarodnog zračnog prometa, odnosno zrakoplova koji prometuju koridorima iznad teritorija BiH.
– Sigurnost zračnog prometa u BiH je ozbiljno ugrožena, stoji u izjavi.
Reakcija je to na neuspješna nastojanja da se nađe način isplate oko 110 milijuna konvertibilnih maraka duga nastalog na temelju činjenice da je vlada RS izgubila arbitražni spor koji je pokrenula slovenska tvrtka “Viadukt” tražeći odštetu zbog de facto raskinutog ugovora o dodjeli koncesije za gradnju hidroelektrana na rijeci Vrbas u BiH.
“Viadukt” je tužio vladu RS najprije lokalnim sudovima i sve je te sporove vlada izgubila no opet je odbila ispoštovati sudske odluke pa je na kraju cijeli slučaj završio pred Arbitražnim tribunalom u Washingtonu. Budući da RS nije subjekt međunarodnog prava kao tužena strana pojavila se BiH.
I taj je spor okončan presudom u korist “Viadukta” koji je dobio pravo na odštetu od oko 25 milijuna eura, nadoknadu od pet milijuna eura na ime sudskih troškova te još oko 30 milijuna eura na ime zateznih kamata. Uz sve to svaki novi dan kašnjenja u isplati duga podrazumijeva dodatne zatezne kamate od devet tisuća eura.
Tako sada postoji mogućnost pljenidbe objekata Centralne banke BiH što je odluka suda u Mostaru, dok je sud u Bruxellesu naložio EUROCONTROL-u da prema BiH obustavi isplate po osnovu pristojbi za korištenje zračnog prostora odnosno prelet zrakoplova.
Ta mjera izravno pogađa Agenciju za pružanje usluga u zračnoj plovidbi (BHANSA) koja se financira od tih prihoda a u njenom su sastavu i službe kontrole leta.
Sindikat kontrolora leta upozorio je kako uskrata financiranja znači i kolaps sustava koji mora besprijekorno funkcionirati 24 sata dnevno. Kada prestane dotok sredstava od EUROCONTROL-a, nadzor nad zračnim promet iznad BiH mogu preuzeti Zagreb i Beograd, ali će zračne luke u BiH morati biti zatvorene.
poslovni-global.ba